صفحات

دوربين فيلم‌برداري جديد سونی Sony NEX-VG10 HD

اشاره:
از زمان معرفي دوربين‌هاي عكس‌برداري ديجيتال در بازار مصرف‌كنندگان عام، دوربين‌هاي عكس‌برداري و فيلم‌برداري ويديويي تا‌كنون به‌طور روزافزوني در مسير يك همگرايي مداوم حركت‌كرده‌اند. در ابتدا، هر يك از اين محصول‌ها وظيفه ديگري را به‌صورت كاملاً ابتدايي انجام مي‌دادند. با دستيابي به پيشرفت‌هاي قابل توجه در حوزه‌هاي تخصصي هر يك از اين دو گروه، قابليت‌هاي مربوط به طرف مقابل نيز در آن‌ها گسترش يافت تا جايي كه امروزه دوربين‌هاي عكس‌برداري قادر به ضبط ويديوي HD بوده و دوربين‌هاي فيلم‌برداري ويديويي نيز عكس‌هايي با كيفيت‌هاي كاملاً قابل‌قبول را ثبت مي‌كنند. با اين‌اوصاف، به‌نظر مي‌رسد كه يك گرايش جديد در بازار دوربين‌هاي فيلم‌برداري ويديويي در حوزه مصرف‌كنندگان عام و نيمه‌حرفه‌اي به‌وجود آمده است: استفاده از لنزهاي قابل تعويض. به جرأت مي‌توان گفت كه Canon XL1 شناخته‌‌شده‌ترين نمونه در اين مسير است كه مفهوم استفاده از لنزهاي قابل تعويض را كاملاً جا‌ انداخت. اكنون نوبت به شركت سوني رسيده است تا نخستين دوربين هندي‌كم ويژه كاربران غير‌حرفه‌اي خود را با لنزهاي قابل تعويض روانه بازار كند.

 

شركت سوني در اقدامي كه به نظر مي‌رسد جشن گرفتن بيست وپنجمين سالگرد تولد نام تجاري «Handycam» باشد، دوربين فيلم‌برداري ويديويي جديد خود را با نام NEX-VG10 كه از لنزهاي قابل تعويض استفاده مي‌كند، معرفي كرده است. اين دوربين HD در عين حال نخستين هندي‌كمي است كه از يك سنسور Exmar APS HD CMOS  استفاده مي‌كند كه قبلاً در دوربين‌هاي عكس‌برداري ديجيتال NEX-3 و NEX-5 نيز مورد استفاده قرار گرفته بودند. VG10 به شما اجازه مي‌دهد تا كليپ‌هاي 1080p را (به‌طور دقيق‌تر 1920x1080/60i با نرخ 24 مگابيت بر ثانيه) با مجموعه بزرگي از لنزهاي مبتني بر پايه‌ (Mount) A يا E ضبط كنيد. به اين ترتيب، شما مي‌توانيد لنزهاي خود را بين دوربين‌هاي DSLR سري NEX و دوربين فيلم‌برداري VG10 خود به اشتراك بگذاريد. براي استفاده از لنزهاي مبتني بر پايه A، به يك مبدل نياز خواهيد داشت (كه بايد آن را به‌طور جداگانه خريداري كنيد). هنگامي‌كه در حال شكار حركات زنده نيستيد، مي‌توانيد عكس‌هايي را با كيفيت 14/2 مگاپيكسل ثبت كنيد.  لنز 18-200 ميلي‌متري كه در بسته‌بندي اين محصول ارائه مي‌شود، به همان اندازه كه انتظار داريد همه‌كاره خواهد بود.  درمورد صدا، فيلم‌برداران كارآزموده‌تر، ميكروفون استريوي فضايي چهار كپسولي VG10 را تحسين‌خواهند‌كرد. در ميان ساير ويژگي‌هاي اين هندي‌كم تازه‌وارد مي‌توان به نمايشگر سه اينچي با مفصل‌گردان، تثبيت تصوير اپتيكال Steadyshot و پردازنده BIONZ اشاره‌كرد. اين دوربين فاقد هرگونه انباره ذخيره‌سازي داخلي است، اما كارت‌هاي SDHC/SDXC و همچنين MS Pro Duo را مي‌پذيرد.

در حوزه‌هاي ارگونوميك و طراحي ظاهري، انتقاد چنداني به اين محصول 2000 دلاري وارد نيست. شما مي‌توانيد اين دوربين را با بدنه به ظاهر مستحكم آن يا با استفاده از محور دوربين در دست نگه‌داريد. با توجه به وزن سبك دوربين (حتي با لنز)، هر دو روش كاملاً راحت به نظر مي‌رسند، بدون آن كه شما را خسته كنند.به سرعت مي‌توان در استفاده از كنترل Jog-dial   كه در كنار نمايشگر سه اينچي دوربين تعبيه شده است، مهارت پيدا كرد. با اين‌حال به نظر مي‌رسد، يك صفحه‌لمسي مي‌توانست زندگي كاربران را آسان‌تر كند. درباره لنز 18-200 ميلي‌متري (F3.5-6.3)، به نظر مي‌رسد استفاده از تابع زوم به تلاشي بيش‌از آنچه كه انتظار داشتيم نياز دارد. بنابراين، بايد خوشحال باشيم كه VG10 (همانند هر دوربين عادي ديگري) به يك حالت فوكوس خودكار مجهز است كه باعث مي‌شود بيش از حد مچ دست خود را با حلقه فوكوس لنز درگير نكنيم. خبر خوب بعدي اين است كه برخلاف Olympus PEN، دوربين فيلم‌برداري جديد سوني هيچ نويز مكانيكي را از ساختار فوكوس خود نمي‌گيرد. واضح است اگر NEX-VG10 با چنين مشكلي مواجه بود، به‌طور قطع شايستگي اين برچسب قيمتي را نداشت. در نهايت، چيزي كه همه ما واقعاً به آن اهميت مي‌دهيم، كيفيت تصوير و صدا است. به‌طور كلي مي‌توان گفت، تصوير 1080/60p اين دوربين بسيار واضح و از رنگ‌هاي فوق‌العاده دقيقي برخوردار است. حساسيت صوتي ميكروفون و نتيجه به‌دست آمده در كليپ‌ها نيز واقعاً تأثيرگذار است.

شركت سوني مدعي است، سنسور APS  HD  CMOS به شما امكان مي‌دهد تا عمق‌ميدان فوق‌العاده محدودي را به‌دست آوريد. اين قابليت به فيلم‌برداران اجازه خواهد داد تا به نتايج سينمايي با پس‌زمينه خارج از فوكوس شگفت‌انگيزي (Bukeh) دست پيدا كنند. اين سنسور به همراه پردازنده قدرتمند BIONZ شركت سوني، ضبط ويديو با تفكيك‌پذيري بالا و عكس‌هاي چهارده مگاپيكسلي را امكان‌پذير مي‌سازد. از سوي ديگر، كاربران مي‌توانند از عكس‌برداري در سطح كيفيت DSLR با قابليت‌هايي نظير Auto HDR، Handheld Twilight و Anti Motion Blur لذت ببرند. همچنين، امكان شكار توالي حركات سريع با يك نرخ Burst متوالي هفت فريم بر ثانيه‌اي روي VG10 وجود خواهد داشت. ميكروفون استريوي  Quad Capsule Spatial Array از الگوريتم‌هاي پردازش پيشرفته‌اي براي تركيب سيگنال‌هاي كپسول‌هاي جداگانه ميكروفون استفاده مي‌كند. نتيجه نهايي، يك صداي استريو با وضوح استثنايي و پاسخ‌گويي جهتي بسيار بالا است كه به فيلم‌برداران امكان مي‌دهد تا صداي بيشتري را از سوژه خود ضبط كرده و نويز پس‌زمينه را كاهش دهند. اين دوربين در عين حال به ورودي‌هاي اختصاصي براي استفاده از ميكروفون‌هاي خارجي اختياري يا بهره‌گيري از هدفون براي نظارت بر سطوح صدا مجهز است.

NEX-VG10 هر دو گروه كارت‌هاي حافظه Mmory  Stick  PRO  Duo (شامل Memory Stick PRO-HG Duo) و SD (شامل هر دو فرمت  SDHC و SDXC ) را مي‌پذيرد كاربران مي‌توانند تا چهار ساعت ويديوي HD را ( با تفكيك‌پذيري1080 1920x پيكسل در حالت FH) با استفاده از يك كارت حافظه 32 گيگابايتي ضبط كنند. رسانه Memory Stick PRO-HG Duo HX قادر است نرخ انتقالي معادل سي مگابايت بر ثانيه را تأمين كند و اين به معناي آن است كه كاربران هندي‌كم مي‌توانند كليپ‌هاي ويديويي خود را در كسري از زمان پخش واقعي آن‌ها بارگذاري كنند. بهره‌گيري از فناوري TruBlack، كنتراست و روشنايي بسيار بالاتري را براي نمايشگر سه اينچي VG10 به همراه آورده است و در نتيجه تصويري طبيعي‌تر با رنگ‌هاي واقعي‌تر را فراهم مي‌كند كه مشاهده آن در شرايط نوري بسيار روشن آسان‌تر خواهد بود. اين نمايشگر كه به مفصل گردان مجهز است، با يك نماياب الكترونيكي قابل تنظيم با تفكيك‌پذيري بالا تكميل مي‌شود كه به قاب‌بندي، نظارت و ضبط تصاوير واضح كمك مي‌كند.

دو مقر تجهيزات جانبي (Alpha Hot Shoe و Universal Cold Shoe) به كاربر امكان خواهند داد تا از بسياري از تجهيزات جانبي ويديويي و عكس‌برداري نظير ميكروفون تفنگي ECM-CG50 يا فلاش نورپردازي خارجي استفاده كنند. گزينه‌هايي نيز براي باتري‌هاي قابل شارژ وجود دارند كه در ميان آن‌ها مي‌توان به NP-FV100 با قابليت تأمين انرژي براي 315 دقيقه فيلم‌برداري مداوم HD اشاره كرد. به‌عنوان يكي از امكانات جانبي خريد، نرم‌افزار تدوين ويديويي Sony Vegas Movie Studio HD Platinum 10 (با ارزش 99 دلار) قابل دانلود است كه ابزارهاي قدرتمندي را جهت تركيب ويديو، تصحيح رنگ و ميكس صدا براي توليد آسان فيلم‌هاي HD با كيفيت سينمايي در بر مي‌گيرد. در عين حال مي‌توان نتايج كار را از طريق DVD، Blu-ray Disc يا وب با سايرين به اشتراك گذاشت، آن‌هم تنها از يك برنامه واحد.

در نهايت به‌نظر مي‌رسد كه مي‌توانيم انتظار داشته باشيم محصولات فيلم‌برداري ويديويي و عكس‌برداري ديجيتال دست‌كم حداقل در حوزه مصرف‌كنندگان عام به‌زودي با يكديگر تركيب شوند. به هر حال، اين بازار‌ها تحت سلطه شركت‌هاي قدرتمند و تأثيرگذاري قرار دارند كه در هر دو حوزه محصولات خوش‌نام و مشهوري را ارائه مي‌كنند. در شرايط امروز، تصميم‌گيري درباره انتخاب يك دوربين عكس‌برداري با قابليت‌هاي ويديويي سطح بالا يا يك دوربين فيلم‌برداري ويديويي با قابليت‌هاي عكس‌برداري سطح بالا كاملاً به نيازها و اولويت‌هاي خود كاربران بستگي خواهد داشت.

 

 

منبع : Parseek.com

0 نظر:

ارسال یک نظر

» لطفا فینگلیش ننویسید.

» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.

» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.