صفحات

جدایی ناپذیران ، من و گوگل کروم (قسمت اول)


جدایی ناپذیران ، من و گوگل کروم (قسمت اول):

پس از مدتی نوشتن جسته و گریخته در مورد مرورگر محبوب گوگل کروم ، این بار تصمیم گرفتم تمامی نوشته های خودم که مربوط به مرورگر فوق العاده گوگل کروم میشود را در یک سری از مقالات با نام ” جدایی ناپذیران ، من و گوگل کروم ” دسته بندی کنم . در این سری از مقالات در مورد امکانات ، مشکلات ، افزونه ها و در کل گوگل کروم صحبت خواهد شد .

مدیریت تب ها ( Tabs ) در گوگل کروم .


یکی از مشکلاتی که خیلی از دوستان در مورد گوگل کروم مطرح میکنند ، مشکل کوچک شدن تب ها در موقع باز بودن تعداد زیادی تب است . البته این مشکل باعث مسخره کردن گوگل کروم از سوی طرفداران افراطی سایر مرورگرها نیز شده بود . البته کسانی که کروم را در این مورد مسخره میکردند بیشتر به دلیل ناآگاهی شان نسبت به تدابیر گوگل برای حل این مشکل بود . هر مشکلی راه حلی دارد و برنامه نویسان کروم نیز با یک افزونه این مشکل را به بهترین نحوه حل کردند .

افزونه ای که در ادامه خدمت شما دوستان معرفی خواهیم کرد ، افزونه ایست با نام Vertical Tabs . کار این افزونه رفع مشکل کوچک شدن زیاد تب ها و در نتیجه گم شدن میان تب هاست .
ابتدا افزونه Vertical Tabs را با یک کلیک دانلود کنید .
سپس افزونه را با کشیدن و رها کردن روی پنجره گوگل کروم و کلیک کردن دکمه Continue نصب کنید .
از اینجا به بعد مراحل کار خیلی ساده است . به هر تعداد که میخواهید تب باز کنید .
اکنون با یک کلیک ساده روی آیکون افزونه میتوانید به لیستی از تب های باز دسترسی پیدا کنید .
پس از مشاهده لیست میتوانید خیلی راحت با کلیک بر روی تب مورد نظر وارد آن تب شده و کارهای مورد نیاز خود را انجام دهید . این راهکار از روش Scroll کردن تب ها که در مرورگرهایی نظیر فایرفاکس استفاده میشود نیز کارآمدتر است . البته قابلیت های این افزونه به همین جا ختم نمیشود و شما میتوانید در میان تب ها نیز به جستجو بپردازید .

اگر به تصویر بالا دقت کرده باشید ، یک تسکت باکس را در لیست باز شده ی افزونه میبینید .
شما میتوانید در داخل این قسمت نام تب مورد نظر خود را تایپ کرده و آن را بیابید .

نکته جالب دیگری در قسمت جستجوی این افزونه وجود دارد ، مربوط به جستجوی Real Time آن میشود . یعنی به محض تایپ کردن حروف ، حروفی که با نام تب های موجود تطابق داشته باشند به نمایش در خواهند آمد .
در تصویر بالا پس از اینکه من حروف m و i را تایپ کردم ، تمامی تب هایی که حروف m و i در عنوان آن ها وجود داشت ، لیست شدند . این مورد یعنی صرفه جویی در زمان شما .

مورد دیگری که در قسمت جستجو به چشم میخورد ، Highlight شدن حروفی است که جستجو کرده اید . باز هم در تصویر بالا مشاهده میکنید که حروف m و i برجسته شده و به رنگ زرد در آمده اند .

یکی دیگر از قابلیت های این افزونه بستن تب ها از درون لیست تب هاست . فرض را بر این میگیریم که شما میخواهید تبی که سایت مایکروسافت در آن باز است را ببندید . میتوانید به راحتی روی علامت ضربدری که در قسمت راست هر گزینه از لیست است ، کلیک کرده و آن تب را ببندید .


تنظیمات افزونه :
این افزونه شامل تنظیماتی نیز میباشد که در صورتی که خواستید میتوانید آنها را تغییر دهید . پس با هم سری به قسمت تنظیمات این افزونه نیز میزنیم .
به منظور دستیابی به قسمت تنظیمات روی آیکون افزونه راست کلیک کرده و گزینه Options را انتخاب کنید .
پس از ورود به صفحه تنظیمات با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد :
۱- Vertical Tabs Options :
در این قسمت میتوانید تنظیمات اصلی مربوط به رابط کاربری این افزونه را اعمال کنید .
Popup width size : این قسمت برای تعیین عرض لیستی است که با کلیک بروی افزونه ظاهر میشود . هرچه این مقدار بیشتر باشد ، لیست ما عریض تر و هرچه این مقدار کمتر باشد ، لیست ما نیز کوچک تر خواهد شد .
Title line size : اگر در قسمت بالا عرض لیست را خیلی کم تعیین کرده باشید ، تب هایی که عنوان بیشتری از لحاظ کاراکتر دارند ، با مشکل مواجه خواهند شد . شما میتوانید با بالا بردن مقدار این قسمت عنوان هر تب را در چند خط جا بدهید تا مشکلی از لحاظ دیدن نام تب بوجود نیاید .
Tab Counter : این قسمت مربوط به شمارنده تب های باز است . اگر از لیست کشویی مقابل این گزینه ON را انتخاب کنید ، شمارنده تب ها فعال و در صورت انتخاب گزینه OFF شمارنده تب ها غیر فعال خواهد شد . شمارنده تب ها به صورت علامت کوچکی در پایین افزونه ظاهر خواهد شد و به شما تعداد تب ها را اطلاع میدهد .
۲- Keyboard Shortcuts :
این قسمت راهنمای میانبرهای صفحه کلیدی این افزونه است .
Switch tab : با انتخاب یک تب و با استفاده از کلید Enter میتوانید بین تب ها جابجا شوید .
Select next tab : با استفاده کلید جهت نمای Down یا کلیدهای ترکیبی Ctrl + J ( برای ویندوز ) و یا کلیدهای ترکیبی Ctrl + N ( برای مک و لینوکس ) میتوانید تب های بعدی را انتخاب کنید .
Select previous tab : با استفاده از کلید جهت نمای Up یا کلیدهای ترکیبی Ctrl + K ( برای ویندوز ) و یا کلیدهای ترکیبی Ctrl + P ( برای مک و لینوکس ) میتوانید تب های قبلی را انتخاب کنید .
Remove Tab : با انتخاب یک تب و فشردن کلیدهای ترکیبی Ctrl + D تب انتخاب شده ، بسته خواهد شد .
Close Popup : با فشردن کلید Esc میتوانید لیست باز شده مربوط به افزونه را ببندید .
۳- Other :
در این قسمت اطلاعاتی مربوط به صفحه اصلی این افزونه در وبسایت اصلی گوگل کروم و همچنین نویسنده وجود دارد .
با کلیک بروی لینکی که در این قسمت وجود دارد به صفحه مربوط به این افزونه در وبسایت گوگل کروم ارجاع داده خواهید شد .
برنامه نویس این افزونه Norio Shimizu است . با کلیک بروی لینک مقابل نام نویسنده میتوانید به اکانت Twitter مربوط به نویسنده بروید .
اگر تمایلی برای کمک مالی به نویسنده این افزونه دارید ، کلیک بروی دکمه Donate راهکار مناسبی خواهد بود .








منبع : http://www.gooyait.com

0 نظر:

ارسال یک نظر

» لطفا فینگلیش ننویسید.

» فارسی بنویسید و برای نمایش درست آدرس وبلاگ‌تان، "//:http" را فراموش نکنید.

» نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز -حالا به هر کسی که می‌خواهد باشد- حذف خواهند شد.